-
Tisztelt BKV (Illetékes)!
Biztos furcsa lesz így hírtelen
a téma,amiről szeretnék többet tudni, és tisztábban látni. Már itt az elején
kérem, hogy (ha röviden is) valamilyen formában válaszolni szíveskedjenek
kérdésemre,ezt elöre is köszönöm! (Címem:pertik@freestart.hu)
Érdeklődésem tárgya a "szünetelő" villamos viszonylatok,ezen
belül is az 58-as. (Moszkva tér-Zugliget)
Ez a járat 1977 Január 17.-óta nem közlekedik.
Papíron "szünetel",de már az infrastuktúra sincs meg a vonal egyik felén
nyomokban sem. (Bár véletlenül előkerült egy kevés nem régen belőle egy
gázvezeték cseréjénél, a kőrnyék és a munkások nagy meglepetésére. Bár
ez sem tartozik szorosan a témához, de mire volt jó betemetni a vágányokat
10-centiméter földdel, és otthagyni az enyészetnek?) Most nem térnék ki
külön arra, hogy "an block" sántít nekem ez a "szünetelősdi". Kicsit olyan
szájíze van ennek,mint hajdanán az "ideiglenesen (45-évig) hazánkban állomásozó
Szovjet csapatok ittlétének". Gondolom most nem kell "bújócskát" játszanom,hiszen
Önök
is én is tudjuk, hogy mi az oka annak, ha egy
járat "szünetel",és nem "megszűnik". Na de...
Itt térnék konkrétan át az 58-asra.
Ennél a viszonylatnál több dolog is ellene szól
a "jól bevált" szüneteltetési eljárásnak. A teljesség igénye nélkül vázolnám
a mai állapotokat,van némi rálátásom az "ügyre", hiszen naponta járok arra.
1) Ez a járat tudtommal már a lóvasút időszakában
is létezett, nagyon régre nyúlik vissza a története,tehát tulajdonképpen
"múzeális" értékű. (Lenne...) A Zugligeti végállomáson van is két ezres-sorozatú
villamos motorkocsi mint "emlék" és vendéglő egyben. (Utóbbi szerintem
nem szolgálja a kocsik hosszabb távú megőrzését múzeális célra,de ez megint
más téma...)
2) Az 58-as vonala a Moszkva tértől a Budagyöngye-megállóig
egyezik az 56-os járatéval, ami a Hüvösvölgybe megy színtén a Moszkva térről.
3) Ott,ahol a Budagyöngyénél elágazik a két-két
sínpár, az 58-as irányában (Zugliget felé) tovább a Szépilona kocsiszín
következik,emiatt ott színtén megvan a teljes vágány,és felsővezeték hálózat.
Lesarkítva: A Budagyöngye után még megvan egy megállónyi a "szünetelő"
58-as járat infrastuktúrájából,amit jelenleg a kocsiszínbe ki, és beálló
villamosok használnak. Utána viszont (a hiányzó szakaszon,vagyis még 4-megállón)
már el van távolítva minden,ami a villamossal volt kapcsolatos.(Csupán
egy elárvult megálló-tábla jelzi, hogy itt kérem "szünetel" az 58-as villamos!)
Vagyis a (jelenleg?) nem létező 58-as vonalának durván 2/3-a ma is létezik,sőt
napi használatban van,emiatt karbantartják, (tehát költenek rá) stb...
Ahol nincs sín (sem), ott a vágányok helyén parkolókat csináltak irdatlan
mennyiségben!! (4-villamosmegállónyi útvonalon az úttest mellett!!) Ha
nagyon ellepi a környéket az emberáradat, akkor talán minden 10-ik parkolóhelyen
áll jármű a többin vígan nő a gaz. Tehát színtén lesarkítva: Semmire sincs
használva a vágányok vonala. A villamossínek helyett teljesen értelmetlen
volt a két szupermarketnek is elegendő parkolóhely kialakítása, egész nyugodtan
"vissza lehetne csinálni",senkit sem zavarna. Már csak azért sem, mert
a másik oldalon (Zugliget felé a menetirány szerinti jobb oldal) színtén
nincs semmi, csak fű, és 10-méterenként 1db. fa. Közéjük át lehetne hordani
a most meglévő lukacsos "díszkövezetet" (azokon parkolnak elvétve az autók
jelenleg) és a növényzet, (fák-bokrok) mindenféle sérülése, zavarása nélkül
tovább üzemelhetne a másik oldalon a parkoló az úttest mellett, ahogy eddig
is. (Tehát az autók egyszerűen csak átköltöznének a másik oldalra parkolni.)
Az egyik dilemmám, hogy egy egyébként is (nagyrészt) létező,és használatban
lévő vonalnak mi értelme van a "maradékát" kiiktatni,még ha csak ideiglenesen
is. Ebben nem sok logika van,pláne ha tovább vizsgáljuk a dolgot...
4) Már érintettem is az imént...A kocsiszín kérdése.
Adva van tehát ott helyben az esedékes "gépparkot adó" intézmény-részleg,ott
(is) honosak a Cseh Tatra C5T5 villamosok. (Persze,hogy szebb lenne ezen
az "ősi" vonalon egy régebbi, -mondjuk UV- géppark,de ez már
megint nagyon messzire nyúló, más téma...) A
lassan egekbe szökő benzin és olajárak mellett mégis autobusz közlekedik
jelenleg ezen a vonalon 158-as viszonylatjelzéssel. Holott a "Remíz" ott
van adva,ahonnét minden gond nélkül el lehetne látni az 58-as vonal közlekedését,hiszen
a Szépilona annak idején erre a viszonylatra is "illetékes" volt.
Nem ismerem egész Budapest villamoshálózatát, de nem tudom hány ilyen vonal
létezik,ahol közvetlenül a kocsiszín (volt és lenne) az egyik megállóhely
az adott járaton...
5) Színtén már érintettem...Az "autóbusz". Illetve
egy annak igen kevéssé nevezhető szörnyszülött,ami inkább Aprajafalvára
kéne járjon oda-vissza. Az Ikarus Midi-buszáról van szó. Sok helyen létezik,hiszen
majd 100-darab van belőle állományban. Első kézből tudom, hogy rengeteg
a gond vele műszaki szempontból (is), és akkor még nem is említettem az
utazóközönség látószögét, ahonnan színtén nem kedvezőbb a kép erről a "Frédi-béni"-járműről.
De szűkítsük a kőrt megint erre az egy vonalra, hiszen (ha valahol nagyon)
akkor a 158-as járatra teljességgel alkalmatlan ez a jármű. Ezen az útvonalon
közlekedik sok-sok túrista, (külföldiek is szépszámmal) akik a Libegő felé
igyekez(né)nek. Színtén a vonalon található a Magyar Iparművészeti Főiskola,a
maga több ezer diákjával,tanárával,műszaki
személyzetével,stb...Az itt lakók, átutazók,
vagy a Magyar Máltai Szeretetszolgálat "jelentéktelen" ottlétébe már nem
is megyek jobban bele... Nem kell sok képzelőerő ahhoz, hogy milyen állapot
uralkodik egy-egy (jó ha 10-percenként) feltűnő busz-utánzaton.Naponta
többször is előfordul, (saját szememmel látom) hogy egyszerűen nem férnek
föl az emberek a régen várt buszra,és aki mégis fölnyomorog valahogyan,az
az első adandó átszállási lehetőségnél átszáll másik járműre, mert pár
perc után ő is szeretne levegőt venni...Egy szóval ez több mint röhej,
(már elnézést) főleg egy ilyen "elit" vonalon. Az, hogy néha kevesebben
vannak a buszokon, mint a maximális férőhej, ez a viszonylat sajátossága!
Itt nem lehet úgy nézni a kihasználtságot, hogy épp egy adott időpontban
mennyi embert látni a járművön, mert errefelé abszolút "löketszerűen" és
radikálisan változik az utazóközönség létszáma. Egy csoport túrista, vagy
a Főiskolán a tanítás vége, kezdete, vagy pusztán az időjárás (esőben nem
kirándulnak a hegyekbe az emberek, legalább is kevésbé) mind-mind hozzájárul
ahhoz, hogy (átlag) minden 3-ik buszon nyomorognak az emberk!!! Persze,
lehet, hogy ősz vége felé a délelőtti órákban még elég a Midibusz, de nagyon
sokszor (máskor) biztos, hogy nem! Ezt egyébként Önök is elismerik, hiszen
hétvégenként (pl.) rendszeresen "nagy, normál" (415-ös) típúsú buszokkallátják
el a viszonylatot. (Nem lenne egyszerűbb a villamos, ha már ott van a vonalon?
Hírtelen forgalomnövekedésre AZONNALI reakcióként sűríthetnék a járatokat
1-2-szerelvénnyel! De a műszaki hibás járművek helyett is rögtön beugorhatna
egy másik villamos, ellentétben a buszokkal, amik hamarabb "gyógyulnak
meg", mint hogy helyettesítő jármű érkezzen!!) De ide tartozik még a sokat
emlegetett "Környezetvédelem"-kérdése is, amit a Villamos-Busz "párbajban"
(mint tudjuk) nem a busz nyer...Ráadásul itt "zöld területről" beszélünk,
tehát duplán is fontos lenne, hogy minél kevesebb benzingőz kerüljön a
levegőbe...
6) Többször beszéltem helybéliekkel, és mind-mind
"visszasírja" a villamost, és átkozza a mai (tarthatatlan) állapotokat.
Beszélik, hogy az ottlévő követségek miatt (is) lóg a levegőben a megoldás,hiszen
a villamos "zajos" lenne. Ez megint nem igaz,hiszen a gumiágyas sínpálya
a mai tehnikai feltételekkel létrehozva már színte semmilyen hangot ("zajt")
nem kelt, tehát ez is "ál-indok".
Összegezve:
Tisztában vagyok vele, hogy drága egy (fél, illetve
harmad) vonal létrehozása is, biztos nagyon sokba kerülne. De vajon spórol
e a mai áldatlan állapotokon a cég, ha csak a "toldott-foldott,közveszélyes"
Midibuszok üzemeltetését, az üzemanyagárakat, a buszok "üresjáratát" (a
garázstól a vonalig) nézzük? Vajon így teljesíti a Vállalat az utasokkal
szembeni kötelezettségeit,és a színtén "nem olcsó"
tarifák ellenében kényelmes, gyors,biztos utazást
szolgáltat e a jelenlegi feltételekkel? Első kézből állíthatom, hogy NEM,
tisztelt BKV!!
Ami a 158-as ("szünetelő" 58-as) járaton manapság
"utazás"-címszó alatt létezik, az inkább hasonlítható a szégyenteljes és
nevetséges tömegnyomorhoz,mint 21-ik századbéli közlekedéshez.
Amire konkrétan kíváncsi lennék:
1) Mindebből mennyit tud az illetékes, és mik
a közeli is távoli tervek az adott viszonylattal kapcsolatban?
2) Mi indokolta annak idején a vonal "tetszhalottá
nyílvánítását", hiszen akkoriban még nem a pénz volt az elsőszámú szempont
egy ilyen kérdésben, hanem hogy mi az elképzelés "odafönt". Tehát AKKOR
miért született vajon ez a döntés, hogy "szüneteljen" ez a vonal mostantól?
3) Tervbe van e véve (valaha is még) a "szünetelő"
58-as villamos újraindítása, és ha igen, mikor?
4) Van e értelme (mind gazdaságilag, mind az
utazóközönség szempontjából) egy olyan vonalon autóbuszt üzemeltetni, ahol
OTT HELYBEN adva van a villamospark, és a vonal egyik fele mai napig állandó
használat alatt van?
Gyors válaszukban bízva tisztelettel:
Pertik László
Újságíró
2000.Június 15.
|